عنوان : عکس و جنگ در آثار عکاسان زنِ ایرانی
نگارش و تحقیق: الهام امیرنیا
استاد راهنما: دکتر مهدی مقیمنژاد
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: شهریور ماه 1397
چکیده
عکاسی جنگ ژانری در عکاسی است که به ثبت تصاویری از جنگ، درگیریهای مسلحانه و زندگی در مناطق جنگزده میپردازد لذا عکس نقش مهمی در جنگها دارد. جنگ ایران و عراق که فصلی مهم از تاریخ ایران معاصر است، تاثیر شگرفی بر عکاسی ایران داشته و عکاسی ایران را دچار تحول و دگرگونی زیادی کرده است. در جریان جنگ تحمیلی عکاسان از هر طیف و گروهی و با هر عقیده و هدفی در میدانهای نبرد حضور یافتند و عکاسی کردند. در این میان زنان خبرنگار عکاسی هم بودند که با وجود محدودیت توانستند از مناطق جنگی عکاسی کنند. بعد از جنگ تحمیلی با تغییراتی که در شرایط اجتماعی و سیاسی ایران رخ داد، زنان عکاس نگاه جدیتری به عکاسی جنگ پیدا کردند و به عکاسی از جنگها و درگیریها در مناطق مختلف جهان پرداختند.
رسالهی پیش رو که از نوع تحقیقات نظری به شمار میرود، عکس و جنگ در آثار عکاسان زن ایرانی را به روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد جامعهشناسانه مورد بررسی قرار میدهد. به عبارتی تمام دادهها و اطلاعات موجود به روش کتابخانهای و رجوع به کتابها، پایاننامه، مجلات و مقالههای چاپ شده و رسانههای معتبر جمعآوری شده است، همچنین از طریق پرسشنامه و مصاحبه با عکاسان زن ایرانی که عکاسی جنگ انجتام دادهاند به اطلاعات بنیادی خود دست یافته است.
بر اساس هدف اصلی این پژوهش که بررسی عکس و جنگ در عکاسان زن ایرانی با رویکرد جامعهشناسی است، این نتیجه حاصل میشود که عکاسی زن ایرانی مورد نظر در این پژوهش که از دو نسل متفاوت هستند و در دو مقطع زمانی مختلف عکاسی جنگ انجام دادهاند نگاه جنسیتی نسبت به مقوله عکاسی خبری و جنگ نداشتهاند و آنچه در جامعه به عنوان مردانگی و زنانگی و مشاغل مربوط به آن میشناسیم، باورهای اجتماعی با سابقهای تاریخی است و ربطی به تواناییهای جسمی و روانی افراد ندارد.
کلمات کلیدی: عکاسی جنگ- عکاسان زن- جنگ- جنگ ایران و عراق.