عنوان : بررسی بازنمایی امر خصوصی در عکاسی معاصر (مورد پژوهی: گرگوری کرودسون، مارتین پار، سوفی کل)
نگارش و تحقیق: بهناز حقپرست
استاد راهنما: دکتر مهدی مقیمنژاد
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: شهریور ماه 1397
چکیده
برای درک رابطه بین امر خصوصی و عمومی، باید از ابتداییترین تفکیکهای فضا آغاز کرد، به نظر میرسد درونیترین بخشهای خودآگاه انسان، یعنی ذهن خصوصیترین فضای او را شکل میدهد. محتوای ذهن از طریق گفتمانی مستمر با بقیه بدن و سایر اعضا و همچنین با تمایلات و خواهشهای ناخودآگاه و جهان کالبدی و اجتماعی بیرون بدن شکل میگیرد. نیروهای بیولوزیک و اجتماعی نیز از درون و برون بدن بر آنچه به عنوان درونیترین عرصه خصوصی شناخته میشود، تاثیر گذاشته و آن را شکل میدهند. بنابراین فضای خصوصی انسان و فضای عمومیِ دنیای بیرون در هم نفوذ گرده و با هم وابستگی متقابل دارند.
در رسانه عکاسی، رابطه بین امر خصوصی و امر عمومی همواره به چالش کشیده شده است. از قرن نوزدهم یکی از اصلیترین و فراگیرترین کاربردهای رسانه عکاسی امر خصوصی، عکاسی خانوائگی و ثبت روزمرهگی بوده است. اما این ویژگی رسانه همیشه محدود به امر خصوصی نبوده است و گاه خوانشهای عمومی از عکسهای خصوصی افراد صورت میگرفت، در این میان عکاسان برجستهای در طول تاریخ معاصر به بازنمایی امر روزمره و امر خصوصی خود و دیگران به صورتهای مختلف پرداختهاند. در این پژوهش با بررسی ویژگیهای سه عکاس معاصر با رویکردهای مختلف: "گریگوری کرودسون، مارتین پار، سوفی کل" و همچنین تحلیل شباهت و تفاوتهایی که با یکدیگر دارند، به اهمیت نقش مولف به چگونگی بازنمایی امر خصوصی پرداخته میشود.
کلمات کلیدی: امر خصوصی، امر عمومی، روزمرگی، عکاسی، معاصر، گریگوری کرودسون، مارتین پار، سوفی کل.