عنوان : بررسی تصاویر عکاسانه جان فال بر اساس زیباییشناسی نگاه ناظر
نگارش و تحقیق: سجاد ربانی
استاد راهنما: دکتر محمد خدادادی مترجمزاده
استاد مشاور: فرهاد سلیمانی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: عکاسی
سال تحصیلی: تیرماه 1399
چکیده
پژوهش پیشرو به شرح و بررسی مفاهیم و عناصری میپردازد که در کار و گفتههای جان فال، عکاس امریکایی قابل ردیابی است و از خلال آن به سراغ رهیافتهایی در باب جایگاه عکاس به عنوان ناظر خواهد رفت. با موارد یاد شده ضرورت بررسی آثار فال در چند مورد بیان خواهد شد:
کنش عکاسانهی فال در حین دگرگونیهای بنیادین در فهم عمومی از رسانهی عکاسی ایجاد شده. بر این اساس عواملی همچون عکاسی رنگی و توجه مجدد به امر روزمره (ویلیام اگلستون)، تاثیرات مهم هنر مفهومی و مسیر تحولات آن در عکاسی و همچنین در سالهای بعد دیجیتالیزم سبب میشود که عکاسانی چون فال تمرکز خود را نه فقط به ابژههای عکاسی شده بلکه به خود کنش عکاسانه معطوف کنند. بررسی این بخش از کار فال ضمن تبیین بنیادهای کار فردی او به ما در مسئلهمند کردن موارد فوق که بخشی از مباحث اساسی عکاسی مدرن نیز هست، یاری خواهد رساند.
فال علاوه بر این موارد به درونمایههایی همچون نسبت میان امر والا و امر زیبا در مناظر، خصلت پیکچرسکی مناظر و مفهوم ویرانی اشاره میکند. او عکاسی آنها و ادراک عکاسانه آنها را در پیوند با حیات تاریخی مناظر قرار میدهد.
از طرفی مدیومهای عکاسی، نقاشی، و گرافیک به عنوان نمایندههایی از تاریخ خلق تصاویر دارای اهمیت است. این حوزهها تجربههایی زیرساختی در امر دیدن را میسر خواهند ساخت. چرا که بسترهای بروز کنش قلمداد خواهند شد. علمی که سازوکار آن بر مبنای ادوات و اقتصاد حاکم بر وضع موجود است، یعنی حصول آنچه ضرورت برهههای تاریخی است. از اینرو نمونهپژوهی در آثار فال و نسبت او با دیگران، به لحاظ تاریخی و جایگاه هنری وی در میان سایرین، جنبهای از مرور پایاندورهایِ وضعیت محققی است که هنوز تحلیل دقیقی از ضرورت کنش هنرمندانه ندارد. آثار او مدخلی برای ورود به بحثهای ضروری درباره فیگور فعال هنرمند خواهد بود. این فیگور میتواند محصل هنر باشد.
کلید واژهها: ناظر، افق عکاسانه، مکانیسم ادراک، دستکاری، جان فال، خوش منظره.